תהליך כתיבת ספר תורה – מה קורה מהרגע שמתחילים במלאכה ועד הכנסת הספר לבית הכנסת?

מכירים את זה שאתם שניגשים בחיבה ורגש לחבק ולנשק את הספר שמכיל את תורתנו הקדושה? האם חשבתם פעם מהו התהליך שעבר הספר עד הרגע שאפשר לברך ולקרוא בו? לכן החלטנו בכמה מילים להעשיר קמעא את הידע שלכם וגם כדי להחכים יותר את אלו שמתכוונים לרכוש בעצמם ספר תורה – מהו תהליך כתיבת ספר תורה?

על מה כותבים ספר תורה?

כל מוצרי הסת”ם (ספר, תפילין, מזוזה, מגילה) נכתבים על עורות של פרה, העורות עוברים כמובן עיבוד שמתחיל בהשרייה בסיד על מנת לכווץ ולחזק את העור ואחר כך מתיחות, ניקוי שאריות הבשר וחיתוך לפי הצורך. מאוד מומלץ לקרוא מה כולל התהליך מהרגע הראשון ועד לסופו במאמר איך מכינים קלף לספר תורה?

עיבוד קלף לספר תורה
עור פרה לפני תהליך העיבוד

איך השורות יוצאות ישרות?

אחרי העיבוד והגימור, היריעות של הקלף עוברות לידי המשרטט. באמצעות מחשב מדויק שמזיז סרגל לאורך הקלף, המשרטט חורט בעדינות כמין שריטות ישרות בקלף ובאמצעותם ניתן לכתוב בצורה ישרה.

מה הכלי כתיבה של הסופר?

הסופר לא כותב בכלי הכתיבה המוכרים לנו כגון עטים או טושים וכדומה, אלא יש לו קולמוס מיוחד. ישנם כמה סוגים של קולמוסים כגון: נוצה, קנה (במבוק דק), פלסטיק, נירוסטה, קרמי. ההבדל ביניהם היא הנוחות בכתיבה של כל סופר לגופו, וגם יש חילוקים מסוימים בהידור הכתיבה לפי כמה שיטות שונות של פוסקים.

קולמוס נוצה
קולמוס נוצה - הקולמוס 'הקלאסי' לכתיבה
קולמוס קרמי
קולמוס קרמי - לפי פוסקי הדור קולמוס קרמי נחשב לקולמוס מהודר לכתיבה

אז אפשר להתחיל לכתוב?

כן, הסופר מצויד בדיו כשר, שנעשה רק מחומרים שלא מכילים משהו שאסור באכילה, כגון צמחים למיניהם או חומרים כימיים יכול לגשת לכתוב את הספר.

יוצאים לדרך! כמה זמן לוקח לכתוב ספר?

יש קלף, יש קולמוס, יש דיו – אפשר להתחיל לכתוב.
כתיבה ממוצעת כיום נעה בין חצי שנה לבין שנה וחצי, משתנה לפי מהירות הכתיבה של כל סופר כמו גם מספר שעות הכתיבה שהוא מקדיש בכל יום.

האם הסופר זה השלב האחרון בכתיבת הספר?

ממש לא, יותר לכיוון של אמצע הדרך.
אחרי הכתיבה הספר נמסר למתייג, הוא סופר שמתמחה בעשיית כתרים לאותיות, עיטור מיוחד שנעשה על חלק מהאותיות: שעטנ”ז ג”ץ – כתר של שלושה תגים, ואותיות בד”ק חי”ה – תג אחד בודד.

תיקונים והגהות

אתם עדיין איתנו? יופי!
אז תדעו שהשלב הבא הוא בדיקת מחשב מדוקדקת, שבו אנו בודקים שהסופר לא שכח אף לא אות אחת או לחלופין כתב אות אחת מיותרת. בנוסף, בודקים שכל האותיות כשרות ושהן לא דבוקות אחת לשנייה וכנ”ל לגבי התגים שתייג המתייג.

בסיום הבדיקה יוצא דו”ח מחשב מפורט על כל ההערות שנמצאו ובהתאם לדו”ח הספר כולו נמסר לצוות מתקנים מומחים שעברו הסמכה הלכתית במכון הוראה בנושא ויודעים למחוק ולתקן באומנות את הטעויות שנעשו. ראוי כמובן לציין שמחיקת הדיו לא נעשית על ידי מחק או טיפקס… אלא המתקנים משתמשים בשילוב של טכניקות שונות על ידי גירוד בסכינים מיוחדים או משחזות למיניהם תוך כדי זהירות יתרה לא לפגוע בקלף.

מחיקת אותיות בספר תורה
מתקן מוסמך מתקן טעות של דילוג שורה של הסופר
בדיקת מחשב לספר תורה
בדיקת מחשב - מגיה מצלם את היריעות והמחשב בודק את תקינות הכתב
סופר מתקן ספר תורה
תיקון בספר תורה - סופר משלים את את האותיות לאחר תיקונם

הגהת גברא - סליחה, מה זה??

חשבתם שמסתמכים רק המחשב? ממש לא.
ההלכה מחייבת שאדם שהוסמך להגהה יבדוק גם הוא את כל הספר, לוודא שאף אות לא דבוקה לחברתה, ובפרט שצורת האותיות כולן כשרה על פי ההלכה.

שלב אחרון!

ספר תורה מכיל 62 יריעות פחות או יותר, תלוי בסוג הספר ספרדי, תימני, אשכנזיהאר”י או הבית יוסף, ולכן השלב האחרון הוא תפירת כל היריעות באמצעות גידים של בהמה, אחת לחברתה ובשתי קצותיו מקלות הקרויים ‘עצי חיים’. הספר מוכנס לתוך הנרתיק שלו וכאן אפשר בשעה טובה לברך על הספר ולקרוא בו כהלכה.

לסיכום

כמו שקראתם התהליך של הספר מורכב מאד, וכמובן שלא נכנסנו לפרטי הדינים של כל שלב ושלב, אך חשוב לציין שרבים הם ולכן חשוב מאד לרכוש ספר ממקור מוסמך ומהימן מאד, כיוון שטעות קטנה אחת בכל התהליך יכולה לפסול את כל הספר כולו.

אצלנו במכון ‘הר סיני’ מפקחים על כל התהליך שכולו נעשה על ידי בעלי מלאכה הגונים ויראי שמיים, כך אפשר להיות בטוחים בקנייה נכונה.

רוצים להיות בטוחים שאתם עושים קניה חכמה ובטוחה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן