ספר תורה מחיר – איך נקבע מחיר של ספר תורה?

מגיעים לשלב שבו מחליטה המשפחה להקדיש ספר תורה לעילוי נשמת הקרובים היקרים זכרונם לברכה, אך בהגיעם לחנות נתקלים במבחר רחב של ספרי תורה ולכל אחד מחיר משלו.

אז ממה באמת מרכיבים את המחיר של ספר התורה? הרי לכל הספרים יש אותו שימוש ועל כולם מברכים אותן הברכות, אז איך יש ספר ב-70 אלף ש”ח ולעומתו אחד ב-250 אלף ש”ח ויותר?

במאמר זה נפרוט לכם את הפרמטרים העיקריים שעל ידם משקללים את המחיר הכולל של כל ספר תורה.‌

מציאת הסופר ראוי לכתיבה

בראש ובראשונה מעל הכל זה טיב הסופר עצמו. צדקותו של הסופר היא העדיפות העליונה ביותר, אמנם אין אנו יכולים למדוד צדקות ויראת שמיים של אף יהודי, אך ישנם לדוגמא כמה דברים בסיסיים שנותנים מעלות יתרות לסופר. למשל סופר שנשוי עדיף על סופר רווק, סופר שמגדל את זקנו עדיף על סופר שמקצץ את זקנו וודאי שלסופר שמקפיד לטבול כל בוקר במקווה ישנה מעלה יתרה על מי שלא מטהר עצמו בטבילה.

יופי ואיכות הכתיבה

כמו בכל דבר בחיים גם לכתיבה יש נוי משלה, כמו בכתב יד שכותבים בעט ביום יום יש כתב של רופאים שאפילו הם מתקשים לקרוא אותו (בלי להכליל כמובן) ולעומתו יש כתב של מורה מקצועית לציור עם טיפוגרפיה מושלמת שכולו תאווה לעיניים. כך גם בכתיבת ספר תורה, יש כתבים יפים, ישרים, אחידים ומסודרים יותר ויש פחות.

סוג הכתב

כיום הכתבים נפוצים ביותר בספר תורה ספרדי הוא כתב ספרדי הנקרא ועליש ובספר תורה אשכנזיכתב בית יוסף והאר”י. מבלי להיכנס לפרטים, באופן כללי הכתב הספרדי זול יותר משאר הכתבים. אחת הסיבות היא שהוא קל יותר לכתיבה, שאר הכתבים מורכבים קצת יותר ובהתאם לקושי הכתיבה כך נקבע גם המחיר.

איכות הקלפים

מחיר היריעות שעליהם נכתב הספר נע בערך בין 14-20 אלף ש”ח (אל תתפלאו רק לידע כללי משור או פרה אחת אפשר לעשות רק יריעה אחת, זאת אומרת ספר מורכב מ-62 פרות) יש עיבוד עורות שנעשה על ידי מכונות ויש עיבוד ידני. העיבוד הידני יקר יותר ויש גם פה איכויות של גימור טוב יותר והמחיר בהתאם. בכלל, אתם מוזמנים לקרוא על תהליך ייצור הקלף במאמר הבא – כאן

גודל הספר תורה

ספר תורה קלאסי גובהו 42 – 56 ס”מ, אך ישנם מעט גדולים יותר כמו ספר ‘תימני’ ויש ספרים קטנים יותר שמגיעים אפילו לגובה של 20 ס”מ בלבד! ככל שהספר קטן יותר – קושי הכתיבה גדול פי כמה עד שיש סופרים שכותבים באמצעות משקפי הגדלה מיוחדות מרוב שהכתב קטן!
לפי קושי הכתיבה המחיר נע בהתאם.

תיק לספר תורה או עצי חיים?

ספר תורה בכתב ספרדי נוהגים להכניסו בתוך ארגז סגור והוא נקרא תיק לספר תורה.
ישנם ארגזים פשוטים בבעלות נמוכה של כ 10,000₪ ויש ארגזי יוקרה שמעוטרים בכסף ואפילו זהב טהור המגיעים למחירים של 60,000₪ ויותר. כמו כן יש כיום גם מנגנונים שמקלים על גלילת הספר.
כדי לסבר את האוזן, בממוצע בית איכותי וטוב לספר תורה נע בסביבות 16,000₪ – 18,000₪

ספרים של שאר הכתבים נתפרים על מוטות עץ שבקצוות שלהם יש כמין צלחת עגולה שבאמצעותה גוללים את הספר וזה נקרא ‘עצי חיים’. יש צלחות כאלה שעשויים מכסף טהור (925) או זהב טהור והם יקרים ויוקרתיים

ולעומת זאת אפשר להסתפק גם בעצי חיים מעץ בלבד שנחשב לפשוט הרבה יותר.

תיקונים והגהות

כבני אדם, אנחנו לא חפים מטעויות והכתיבה לא נכתבת על ידי מדפסת, לכן טבעי שיש תיקונים של הסופר. עלות התיקונים של ספר יכולה להגיע לכמה אלפי שקלים, תלוי במיומנות של הסופר.
הספר נבדק כמו שציינו על ידי מחשב ועל מגיה מוסמך, עלות של הגהות אלו גם היא יכולה להגיע ל 7,000 ש”ח, תלוי באיכות הכתיבה.

איך מתקנים? מה זה הגהה וכל התשובות לכל השאלות האלה תמצאו במאמר הבא – ‘בדיקות והגהות לספר התורה’

לסיכום

ישנם עוד כמה פרמטרים בודדים אך אלו המרכזיים.
כל הספרים הם כשרים, פרט לכתבים מאד זולים שמעבר לכך שהכתב עצמו לא יפה בכלל, הסופר לא בקי מספיק בהלכות של צורת האותיות ויתכן מאוד שהכתיבה שלו פסולה לגמרי וזה התפקיד של הגהת המחשב והגהת המגיה לאתר בעיות כאלה, לכן חשוב מאד לדרוש דו”ח שמעיד שהספר נבדק ואושר שהוא כשר.
בגדול, אפשר לומר שגם בספרי תורה מתאים המושג ‘כסף לא משקר’, ספרים יקרים יותר לרוב הם מהודרים יותר ורחוקים יותר מכל ספק הלכתי.

אצלנו במכון ‘הר סיני’ מתמחים בפרט בספרים איכותיים תוך שימת דגש דקדקנית וקפדנית על טיב הסופר, איכות הכתיבה, איכות הקלפים, הגהות, בדיקות ותיקונים כדי לספק את הספר תורה ברמת הכשרות הגבוהה ביותר.

הבטיחו לעצמכם ספר תורה מהודר ללא פשרות עוד היום! השאירו פרטים ליצירת קשר ואנחנו נחזור אליכם עם הצעת מחיר אטרקטיבית

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן