מה כדאי לדעת לפני שקונים מגילת אסתר?

איך ניגש לקנות מגילת אסתר מבלי שיהיה לנו רקע בסיסי?

האם יש סוגים שונים? אפשר לבחור גדלים? אולי בכלל יש הבדלים בטקסט של המגילה לפי המסורות השונות? מה פוסל את המגילה? מה מהדר אותה? וכו’
לשם כך עשינו לכם מאמר לא ארוך ולא מסובך אלא כדרכנו – קצר ולעניין.

בפורים אנו מצווים לקרוא את כל מגילת אסתר פעמיים, פעם אחת בלילה ופעם אחת ביום ובכל פעם מברכים ברכות לפני הקריאה ואחריה. לכן כדי שנזכה לקיים את המצווה הזאת כדין עלינו לדעת קודם כל שהמגילה שלנו כשרה למצווה. ויתרה מכך שלא ניכשל בברכות לבטלה. נציין שרק הקורא עצמו חייב במגילה כשרה, שאר השומעים יכולים לשמוע מפי הקורא ולעקוב עם מגילה מודפסת כמו שיש בסוף החומשים.

נתחיל מהפרט הבסיסי ביותר

מגילת אסתר חייבת להיכתב כמו הספר תורה, התפילין והמזוזות על ידי סופר שכותב בדיו כשר בכתב ידו, כתיבה אשורית על קלף כשר. כל תחליף שלא נעשה כך אלא בהדפסות למיניהם יהיה פסול לכל הדעות ואסור לברך עליו ואין יוצאים בו ידי חובת מקרא מגילה בפורים.

אפשר לבחור בגדלים שונים? כמו במזוזות וספרי תורה?

כן, בגדול יש כמה גדלים פופולריים בשוק, אפשר לבחור כתב גדול יותר, וגם לבחור כמה שורות יהיו בכל עמודה, ננסה לעשות לכם סדר:

  1. הגדולה ביותר היא המגילה שנוהגים לקרוא בה בקהילת חב”ד – לשיטתם כותבים את המגילה על יריעה כמו של ספר תורה בדיוק, זאת אומרת 42 שורות של ס”מ כל שורה ביחד עם השוליים זה נע בין 48-50 ס”מ גובה המגילה, תלוי בגודל הכתב. המגילה משתרעת על פני 10 עמודים ולשיטת מוהר”ש נ”ע על 11 עמודים.
  2. מגילת “המלך” 28 שורות – נקראת כך משום שסידרו את הטקסט ככה שכל עמוד יפתח במילה ‘המלך’. גודלה בשורות שגובהן הוא 0.8 מ”מ יהיה כ-30 ס”מ, ובשורות של 1 ס”מ גובה המגילה כולה יהיה כ-37 ס”מ.
  3. מגילת “המלך” 21 שורות – גם היא סודרה שכל עמוד יפתח במילה ‘המלך’ אך פחות שורות בכל עמוד. בשורות של 0.8 מ”מ זה יוצא 24 ס”מ סך הכל, ובשורות של ס”מ – 28 ס”מ סה”כ.
  4. הקטנה ביותר מבין הפופולריות בשוק – מגילת 11 שורות. בשורה של 1 ס”מ – 18 ס”מ סה”כ. בשורה של 0.8 מ”מ – 15 ס”מ סה”כ (!!!) יוצא בגודל של מזוזה בינונית.

יש מגילה שנקראת מגילת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מה זה בדיוק?

שאלה יפה.
במגילת אסתר שמותיהם של עשרת בני המן רשומים על עמוד בפני עצמו. (חוץ מהמגילות של חב”ד שציינו לעיל ששם שמות בני המן נכתבים בתחילת העמוד אך יש את המשך המגילה תחתיהם באותו העמוד)

כתוצאה מכך כותבים את השמות בקולמוס עבה במיוחד כדי לפרוס את השמות בצורה טובה לאורך כל העמוד. ביסוד הדברים לשיטת הגאון מוילנא לא מן הראוי ששמות בני המן יהיו בכתב גדול יותר משאר המגילה, וכי איזו זכות יש להם להיכתב כך?!

לכן הגאון מוילנא אמר לכתוב את כל המגילה בגודל של 11 שורות בכל עמוד וכך לא נצטרך להגדיל את הכתב שלהם והוא יהיה שווה לשאר הכתב במגילה.

הרב עובדיה יוסף זצ”ל הוסיף על כך פרט קטן:
הרב עובדיה רצה בנוסף לכך שהמגילה תהיה מהודרת גם בגודל השוליים שלה – שיהיו שוליים כמו בספר תורה (גובה 3 אצבעות למעלה ו-4 למטה)
לכן כדי להרוויח גם את השיטה של הגר”א וגם שיהיו שוליים כמו בספר תורה לא נותרה ברירה אלא להגדיל את כל הכתב של המגילה ולהשוותו לשמותיהם של עשרת בני המן. (כי אחרת השטח החלק של השוליים יהיה גדול יותר מהשטח הכתוב ואז זה יהיה פסול)

בקיצור – לשיטת הגאון הקטנו את הכתב של עשרת בני המן כדי להשוותו לשאר הכתוב במגילה ולשיטת הרב עובדיה הגדלנו את כל הכתב במגילה כדי להשוותו לגודל הכתב של עשרת בני המן והגדלנו את השוליים.
מגילה כזאת לפי שיטת הרב עובדיה תיכתב בכתב גדול שכל שורה תהיה 1.5 ס”מ או אפילו 1.8 ס”מ וגודלה הכללי יהיה 30.5 ס”מ או קצת יותר.

מותר לקשט את המגילה בציורים?

יש היום יצרני סת”ם שרצו להדר את המגילה באיורים צבעוניים מרהיבים שממחישים את סיפור המגילה. “נכון שזה מאד מיוחד ויפה אך על פי ההלכה זה פחות מהודר” – כך ענה לשאלתנו הרב שלמה מועלם שליט”א, מחבר הספר יריעות שלמה.

שאלה נוספת שנשאלה – המגילות כיום מגולגלות כמו גליל, זה לא בדיוק נח לאחוז בכמות גדולה של קלף מגולגל ובו זמנית לקרוא בו. אי אפשר לקפל את שיהיה כמו ספר?

תשובה: אכן יש מי שעשה את זה בשנים האחרונות, אך זה עוד פחות טוב מהציורים הנ”ל.

הרב מועלם מפרט בסרטון שבצורה הזאת המגילה לא רק שלא תהיה מהודרת אלא אפילו כשרותה היא רק בדיעבד.

מסורות שונות בגירסת המגילה

הנושא האחרון שניגע בו הוא השינויים בטקסט עצמו, כל מסורת והשיטה שלה.
לא נייגע אתכם בכל השינויים רק ננקוט כמה לדוגמא:
בפרק ח’ פסוק יא יש גורסים “להשמיד להרג ולאבד”, ויש גורסים “להשמיד ולהרג ולאבד” (כך נוהגים הספרדים) וכן בפרק ט’ פסוק ב: “ואיש לא עמד בפניהם”, יש כמו הספרדים שגורסים “ואיש לא עמד לפניהם”.
עוד לשיטת הספרדים יש להקפיד לכתוב ‘הלבישו’ עם י’,’ לקיים’ עם י’ אחת ולא שתיים,’ומשלוח מנות’ עם ו’ ועוד…

מה שחשוב לכם הקוראים – שאם לקחתם את המגילה שלכם לבדיקת מחשב והדו”ח מחשב ציין שיש אות מוחלפת, יש לבדוק אם זה טעות או שמא הבדל במסורת ואז אין שום חסרון במגילה.

אצלנו במכון הר סיני, ניתן להשיג את כל סוגי המגילות שציינו לעיל כולל בתי מגילה מכל הסוגים כדי לאחסן בהם את המגילות ושישתמרו לאורך זמן.

יהי רצון שנזכה לקיים בפשיטות מצוות מקרא מגילה בפורים אמן כן יהי רצון.

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן