בדיקת ספר תורה

בדיקות והגהות לספר התורה

מצוות כתיבת ספר תורה היא מצווה שעם ישראל קיבל מפי הקדוש ברוך הוא בתורה, שנאמר – “וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל”
(דברים, פרק ל”א ; פסוק י”ט).

כמובן שכל המצוות חשובות ויקרות, אך למצווה שנאמרה בתורה יש חשיבות יתרה. 

אצלנו במכון הסתם הר סיני עובדים צוות מגיהים יראי שמיים שקדושת ספר התורה תמיד לנגד עיניהם וחשיבות כשרות הספר אצלנו במקום הראשון. אנחנו עורכים בסך הכל חמשה בדיקות לספר תורה.
שלושה בדיקות מחשב ופעמיים בדיקת מגיה מומחה בעל תעודת הסמכה בתוקף ממכון לימודי הוראה בהלכות סת”ם מוכר ומוסמך.

שלב הגהת ספר התורה הוא אחד מהשלבים החשובים והמאתגרים המצריך ריכוז מאוד גבוה של כלל המגיהים, גם מגיה ספר תורה במחשב וגם מגיה שעושה את הגהת אדם.

הגהת מחשב לספר תורה
הגהת מחשב לספר תורה

מהי בדיקת ספר תורה במחשב?

כל שלבי ההגהה מחייבים התערבות אנשי מקצוע שהתמחו בתחום ההגהה. גם בשלב זה אף על פי שהבדיקה נערכת על ידי מחשב חשוב מאוד שמגיה מוסמך יתפעל את שלבי הבדיקה במחשב מסיבות נפרט בהמשך.

מה השלבים?

צילום – פענוח – הצגת שגיאות – דו”ח מסכם עבור תיקונים

צילום:
כל יריעות הספר תורה עוברים צילום וסריקה למחשב שעליו מותקנת תוכנה להגהת כתבי קודש.
בדרך הכלל זהו השלב “המשעמם” שבו מצלמים 245 עמודים שבספר התורה. מתיש, ארוך ולכן תוכנת המחשב מתוכנתת לכך שכאשר יש בעיית כפילות או דילוג של עמוד מתקבלת התראה שמחייבת התייחסות של המגיה שמצלם את העמודים.

 

פענוח:
לאחר שלב הצילום, תוכנת המחשב מפענחת את היריעות שצולמו ומזהה אילו אותיות הן פסולות והיכן נדרש לתקן את יריעות ספר התורה. בשלב זה התוכנה גם מזהה אם חסרה מילה או אות מתוך כתב ספר התורה ולבסוף יוצרת דו”ח ליריעות שצולמו ופוענחו ומציגה לנו את הבעיות שאותרו בצורה מונגשת עבור שלב התיקון.

הצגת שגיאות:
זהו השלב שמצריך הכי הרבה ריכוז מהמגיה.
המגיה מקבל את פענוח המחשב לכל הבעיות שבספר, ובריכוז רב המגיה צריך לוודא שכל הבעיות אכן סווגו נכון על ידי התוכנה ולתקן את השגיאות בפענוח.
המגיה מתייחס לכל הערה שהמחשב זיהה ומאשר אותה

דו”ח מסכם:
בסיום עבודת הגהה, המגיה מייצא דו”ח תיקונים לספר התורה והספר חוזר לסופר על מנת שיתקן את הבעיות שנמצאו.

עלות בדיקת ספר תורה בדרך הכלל נעה בין 1500 ש”ח ל 2000 ש”ח, כאשר ספר תורה חדש יתומחר במחיר זול יותר מספר תורה עתיק שבו לרוב הקושי בצילום הכתב יהיה מורכב יותר.

בדיקת ספר תורה על ידי מגיה

ההלכה מחייבת שכל כתבי הסת”ם – ספר תורה, תפילין, מזוזות ומגילות יעברו הגהת אדם או כפי שההלכה מכנה ‘הגהת גברא’

בשלב הגהת אדם, הספר תורה יעבור בדיקת מגיה מוסמך שיבחן כל אות ואות כדי לזהות בעיות כשרות בצורת האות וכל מילה כדי לוודא שלא היו מילים מוחלפות או רווחים מתאימים על פי הלכות הסת”ם בספר התורה וכדי לאבחן בעיות שיתכן והמחשב לא זיהה אותן.

המגיה צריך להסתכל על 304,805 מספר עצום של אותיות בהגהת ספר תורה מלא. למעלה מרבע מיליון אותיות בבדיקה קפדנית ובתשומת לב גבוהה. כל אות ואות צריכה להיות בדיוק כמו שמורה ההלכה אחרת, ספר התורה עלול להיות פסול.

תהליך בדיקת ספר תורה בממוצע אורך כשבוע ימים כשלאחר הבדיקה ספר התורה חוזר שוב לתיקונים על פי הערות המגיה.

כפי שהספקתם להבין, מלאכת הגהת ספר תורה היא מלאכה מאוד מורכבת ויסודית גם בבדיקת מחשב ובעיקר בבדיקת גברא. כשאתם רוכשים סת”ם תבקשו לדעת כמה בדיקות והגהות ספר התורה עבר, זוהי רשת הביטחון הכי גדולה שתוכלו לקבל עבור כשרות הספר.

לסיכום

כיום, רוב הבודקים בודקים את ספר התורה במחשב בסה”כ 2 פעמים. כפי שהזכרנו בהתחלה, אצלנו במכון הסת”ם כאשר רוכשים ספר תורה הוא עובר 3 בדיקות כדי להבטיח את כשרות הספר תורה בצורה הטובה ביותר שניתן לקבל. 

רוצים להיות בטוחים שהספר תורה שאתם רוכשים עובר את הבדיקות המקיפות ביותר שאפשר? צרו קשר.

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

לכל מבקרי האתר היקרים והחשובים

יצאנו לחופשת חג הפסח על מנת לחזור עם כוחות מחודשים לעמוד לשירותכם בכל עת.

החל מיום ב’ 22.4.2024 י”ד ניסן תשפ”ד
ועד יום ג’ 30.4.2024 כ”ב ניסן
לא נוכל לתת שירות

למקרים דחופים במיוחד חייגו:

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן