תפילין מהודרות, מה זה?

מה בעצם מבדיל בין הסוגי התפילין, מה הכללים לתפילין מהודרות? מה ההבדלים המהותיים?

אם נרצה להיכנס לעומק של ההבדלים בין כל דרגות ההידורים, נצטרך לכתוב קונטרס שלם או אפילו ספר, מכיוון שהקשת בנושא רחבה מאד, אך ניגע בצורה הבסיסית ביותר, כדי שבכל זאת יהיה לנו טיפה רקע כשאנחנו ניגשים לרכוש תפילין.

בכל החלקים יש הבדלים והידורים?
כן. התפילין מחולקות לשתי חלקים עיקריים: בתי התפילין, והפרשיות שבתוכן. לכל חלק הידורים משלו.


מה ההידורים בבתים?

ראשית, נבין כי יש בית אחד שמניחים על היד ואחד שמניחים על הראש. בתוך הבית של היד יש רק תא אחד שמכיל קלף אחד ארוך, והבית של הראש מחולק לארבעה תאים קטנים ובכל אחד מהם קלף של פרשייה אחרת. ההידורים בבתים הם:

  1. הבתים עשויים מעור בהמה אמיתי, פעם היה נדיר ויקר יותר להשיג עור של בהמה גסה (שור) שבתים שנעשים ממנו הם המהודרים יותר, אז נאלצו להסתפק בעור של בהמה דקה (כבש/עז), כיום יש בשפע לכן הציבור ברובו רוכש את המהודר מבין השניים – בהמה גסה.
  2. הידור נוסף מהמפורסמים הוא הפירוד שבין התאים בתפילין של הראש, ככל שהתאים פרודים יותר ככה התפילין יהיו מהודרות יותר. ברוב הבתים הרווח לא יהיה ניכר לעין שלנו, אך היצרן יודע את רמת הפירוד, האם זה “רוב פרוד” או “פרוד מלא” ויש אפילו יצרנים שמספקים בתים פרודים שניכר הפירוד אפילו לעין בלתי מזוינת.
  3. הידור אחרון שנציין בבתים הוא תהליך הייצור, הבתים חייבים להיות מרובעים בתכלית, וכיוון שהם עשויים מעור, העיבוד נעשה במומחיות רבה. אם תהליך הריבוע נעשה באמצעות מכונות התפילין יהיו מהודרות פחות, אך אם נעשה על ידי ‘כח גברא’ זאת אומרת בידי אדם בשפה שלנו, התפילין נחשבות מהודרות יותר

 

 

ומה ההידורים בפרשיות התפילין?
גם בפרשיות עצמן יש המון רמות של הידורים, ניגע בעיקריים והחשובים ביותר לנו הלקוחות הפשוטים:

  1. הראשון והחשוב ביותר הוא איכות הסופר סת”ם עצמו – כמה הוא ירא שמיים? האם הוא נשוי? (סופר נשוי עדיף על סופר רווק) , האם הוא מקפיד לטבול במקווה בכל יום? והכי חשוב עד כמה הוא בקיא בהלכות? והאם יש לו תעודת סופר בתוקף.
    תפילין יכולות להיות מהודרות בכל הפרמטרים כולם ללא יוצא מן הכלל, אך אם הסופר לא כשר הן לא שוות כלום. לכן זה לא רק ההידור החשוב ביותר, אלא גם עיקר הדין שמא התפילין בכלל פסולות.
  2. ההידור השני הוא נוי הכתיבה, עד כמה הכתיבה יפה, אחידה, ישרה, ללא חששות בכשרות צורת האותיות, עם תגים יפים על כל האותיות שההלכה כותבת לתייגן (אותיות בדקחי”ה יש עליהן תג בודד, ואותיות שעטנזג”צ יש עליהן 3 תגים), דיו שחור ואחיד ועוד.

    תפילין של יד


יש עוד הידורים חוץ מהבתים והקלפים של הפרשיות?

כמו שציינתי בראש דבריי, יש בלי סוף. אבל עוד משהו שאפשר להוסיף זה הרצועות של התפילין. גם הם יהיו מהודרות יותר אם הם נעשות על ידי אדם ופחות אם נעשו במכונות. כמו כן יש רצועות ששחורות משתי צידיהן, הם גם יהיו מהודרות יותר.


מה אתה יכול להציע לנו לסיכום?

לפני כל ההידורים הכי חשוב שנזכה להתמיד להניח תפילין בכל יום, ואפילו שיהיו רק כשרות בפשטות. מצוות הנחת תפילין היא מהיסודות של היהדות כולה.
אך וודאי שאם רצוננו להדר במצווה הרי זה משובח, לכן כמו שציינתי בכל נושא הסת”ם ובתפילין בפרט, כיוון שהם היחידים שמברכים עליהם כל יום! הכי חשוב לוודא שהסופר שכתב אותם הגון וכשר.

אם אינכם מכירים ישירות סופר כזה, נשמח לעזור לכם אצלנו בהר סיני, תוכלו לקנות תפילין בכל ההידורים ולהכיר את הסופר העומד מאחורי כתיבתן.

יהי רצון שנזכה להתחזק במצוות הנחת תפילין כל חיינו

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן