מידע חשוב בנושא תפילין

הקשר המובהק הראשוני של כל יהודי שנכנס לגיל המצוות, ושל כל יהודי שמתחזק ומתקרב ליהדות – הם התפילין.

איך מייצרים תפילין?

אותן קוביות שחורות וקדושות נעשות במלאכת כפיים מיוחדת במינה, בטח שלא במפעל שמוציא לנו מוצר מוגמר, אלא העבודה מחולקת להרבה פועלים.
חלק מהעבודה נעשית במכונות, וחלקן ההלכה מחייבת שיעשו על ידי אדם. כמו למשל מלאכת הכתיבה עצמה של הפרשיות – הסופר כותב אותן על קלף מיוחד ואח”כ מכניסים אותם לתוך הבתים שהן הקוביות שאנו מכירים, שאגב הן עשויות מעור של בהמה!

 

מהם השיטות של התפילין המוכרות בימנו?

הפוסקים נחלקו כיצד לכתוב את הפרשיות, לא נפרט כאן את ההבדלים אך נציין את שיטות התפילין המוכרות כיום. אגב הגאון מוילנא אמר שאם היינו רוצים לצאת ידי חובת כל הדעות, היינו צריכים להניח עשרות זוגות תפילין כל יום.
השיטה שנפסקה להלכה היא שיטתו של רש”י הקדוש – המכונה אחיה של התורה. ולכן התפילין שכולנו מניחים עם ברכה הם לפי שיטתו.

תפילין שנכתבות לפי שאר השיטות של הפוסקים האחרים, ישנם חסידים ואנשי מעשה שמניחים גם אותם, אך לא מברכים עליהם אלא פשוט מניחים וקוראים קריאת שמע, או בנוסף לומדים קצת ואז מורידים.

 

ארבעת סוגי התפילין המוכרות בימנו הם:
1. תפילין רש”י
2. תפילין ר”ת (רבנו תם)
3. תפילין שימושא רבא, שהן גדולות מעט ונוהגים להניח אותם תלמידי חכמים שמתעסקים יותר בתורת הסוד
4. תפילין ראב”ד (רבי אברהם בן דוד)

 

איך אפשר לוודא שהתפילין כשרות?

אדם שמחפש לקנות תפילין, חייב לוודא שהסופר שכותב אותם הוא בקיא בהלכות ומחזיק בידיו תעודה בתוקף. כדי להמחיש עד כמה זה קריטי נסיים בסיפור מעשה שהתרחש בשנים האחרונות בארץ.

כדי להבין את הסיפור נקדים הלכה אחת בלי להעמיק יותר מדי:
“בכל תפילין יש 4 פרשיות שונות בכל בית, ביד ובראש. לפי שיטת רש”י הם ממוקמות לפי הסדר הזה: א’ ב’ ג’ ד’
ולפי שיטת רבנו תם הם ממוקמות לפי הסדר הזה: א’ ב’ ד’ ג’
זה כל ההבדל בין שתי השיטות, אך מה שמשותף לשניהם שחייבים לכתוב לפי הסדר קודם א’ אח”כ ב’ וכו’. בעצם המחלוקת ביניהם היא על המיקום ולא על סדר הכתיבה”.

 

סופר אחד מירושלים הגיע לרב שלמה מועלם שליט”א בעל מחבר הספר יריעות שלמה כשהוא ממרר בבכי, הוא הקפיד בכתיבתו תפילין ר”ת לכתוב כל פרשיה במקומה, אך לא כתב לפי הסדר שצריך.

אף אחד לא יכל לדעת על הטעות הזאת מלבדו, ויוצא שכל עשרות הלקוחות שרכשו ממנו תפילין ר”ת הניחו תפילין פסולות! המזל שלו היה שתפילין רבנו תם מניחים בלי ברכה, ככה שלפחות הוא ניצל שלא נגרמו בגללו אינספור ברכות לבטלה.

הרב נתן לו דרך תשובה, ובאמצעות המקרה הזה הדגיש עד כמה חשוב שסופר יהיה בקיא בהלכות וייבחן כל פעם מחדש, כך שתעודתו תהיה בתוקף.

 

יהי רצון שנזכה לקנות תפילין כשרות ומהודרות, ובפרט שנזכה בכל יום במצוות הנחת תפילין אכי”ר.

מחפשים עזרה?

הצוות המקצועי שלנו ישמח לספק תמיכה לכל צורך שלך בהקדם האפשרי

התחלת שיחה
שלום! כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
דילוג לתוכן